Recensie 'The Paradise': somber, meeslepend verslavingsrevalidatiedrama - afwisseling

2022-09-04 13:19:54 By : Mr. Jacky LIU

Een grimmig overtuigend Chinees waarschuwend verhaal over de wrede, bijna onmogelijke uitdaging van langdurig herstel van drugsverslaving.Hoewel gruizige drama's over de hel van drugsverslaving zelden schaars zijn in de low-budget onafhankelijke sfeer, is het moeilijk voor te stellen dat zelfs de meest compromisloze Amerikaanse film zich net zo vasthoudend aan het idee van de sombere zinloosheid en waarschijnlijke mislukking van rehabilitatie toevertrouwt als Shih Han Liao's meeslepende domper "The Paradise" (titel ironisch).Beginnend waar een meer krachtig optimistisch verslavingsdrama zou kunnen eindigen - met een vluchtige jonge verslaafde die een herstelprogramma ingaat - veel van wat "The Paradise" zo'n ongemakkelijk horloge maakt, is de slow-motion explosie van het idee van afkicken als een wondermiddel happy end, of zelfs een onbetwistbaar goed op zich.De film, die op passende wijze in première gaat in de sectie Asian New Talent Award van het Shanghai International Film Festival, luidt een mooie, zij het op dit ongezellige bewijsmateriaal in, niet per se zonnige toekomst voor de regisseur.Liao's beheersing van het vak en de uitstekende, onderbelichte uitvoeringen die hij ontlokt, zijn er grotendeels verantwoordelijk voor dat we ons betrokken houden en dat het verkoolde zwarte hart van het scenario, geschreven door Siew Hong Chris Leong en Ting Ning Chen, in ieder geval met tussenpozen klopt.Met dit rijke, diepgevoelde, authentiek gemonteerde drama over sociale kwesties, voelt het alsof Liao zijn roeping heeft gevonden, wat vooral opmerkelijk is gezien zijn enige eerdere speelfilm genre-horror 'The Rope Curse' was.Aan de andere kant zijn er hier momenten die wedijveren met elke horrorfilm voor pure, maagverlammende nachtmerries, niet in de laatste plaats omdat zoveel van de slechte dingen een zeer goede man overkomen.Hua Ge (een zeer sympathieke Shih Hsien Wang) is een ex-verslaafde die een kleine boerderij heeft opgezet op een heuvel buiten Taipei, waar hij zich als oppas, manager en adviseur belangeloos inzet voor het terugwinnen van een bonte verzameling jonge drugs. gebruikers.Sommigen van hen, zoals de onbetrouwbare bullebak die Hua Ge per ongeluk rekruteert als zijn tweede bevelhebber (Jack Tan, winnaar van de prijs voor beste acteur van het Shanghai Festival twee jaar geleden voor 'Shuttle Life'), zijn er in opdracht van bezorgde ouders.Anderen, zoals de mentaal gehandicapte pestkopmagneet Zhu Sun, lijken nergens anders heen te kunnen.En weer anderen, zoals de voormalige kampioen kickbokser met de bijnaam "Rat" (een broeierige Yuan Teng) zitten in een door de rechtbank bevolen rehabilitatietijd.Het programma, dat altijd moeite heeft om financiering te krijgen, zet de herstellende verslaafden aan om op de boerderij te werken, de grond te bewerken, de producten op de markt te verkopen en zelfs een vak te leren in de bakkerij op het terrein.En het heeft ook een spiritueel aspect: net zoals God centraal staat in het 12-stappenprogramma, leidt Hua Ge vaak zijn beschuldigingen in recitaties uit de Mahayana-boeddhistische tekst de Hartsoetra.Zoals gedocumenteerd in een televisie-interview met Hua Ge dat het verhaal accentueert en het achtergrondverhaal van het personage vult, heeft het zijn successen gehad: Rat ontwikkelt een onverwachte affiniteit met aardbeienteelt, en Chuang, een man van ongeveer Hua Ge's leeftijd die sindsdien is ontslagen, een talent voor bakken ontwikkeld.Maar de zaden van een toekomstige tragedie worden gezaaid wanneer de duidelijk geïnstitutionaliseerde Chuang Hua Ge smeekt om terug te mogen komen naar de boerderij.Wat heb je aan een afkickkliniek die alleen werkt als de patiënt wordt afgezonderd van de echte wereld en al zijn verleidingen?En misschien suggereert de film nog deprimerender, aangezien het geweld, de criminaliteit en de ego-botsingen onder de bewoners van de boerderij escaleren, zelfs toen niet.De duisternis van de filmthema's wordt weerspiegeld in Meteor Cheong's sombere paletfotografie, waarvan een groot deel 's nachts of in het afnemende licht van de avond plaatsvindt, wanneer, als een ongedwongen metafoor voor transformatie, de terloops kunstige handcamera vlinders en motten uitzoekt , sommige levend, andere dood en stoffig.De minimalistische score van Point Hsu staat laag in de mix als het überhaupt wordt gebruikt, en lijkt geleidelijk helemaal terug te lopen: de eindcredits spelen over een opname van een verrassend bewegende enkele aardbei - de minste opleving van positiviteit te midden van de as - zonder muzikale begeleiding helemaal niet.Of al deze terughoudendheid voldoende is om de meest melodramatische en dubieus miserabilistische draai van de schroef van de film te verdienen, is discutabel.Maar Liao's vertrouwen in het maken van films is onmiskenbaar, en hoewel 'The Paradise' geen antwoorden biedt, zijn de vragen die het stelt over de hele manier waarop we behandeling en herstel benaderen krachtig en waardevol.In tegenstelling tot de ratten die met succes van heroïne werden gespeend in het experiment dat Hua Ge inspireerde om de boerderij te beginnen, zijn menselijke verslaafden bovendien onderworpen aan de demonen van de menselijke natuur, en voor die ongeneeslijke toestand suggereert dit pessimistische maar grimmig boeiende verhaal , er is helemaal geen behandeling.Een verscheidenheid en iHeartRadio Podcast